Angelus Novus

Angelus Novus

קיבלתי השבוע חבילה בדואר, בחבילה המתין לי ספר חדש על אמנות ישראלית – "אמנות ישראלית עכשיו".  הייתי גם בארוע ההשקה של הספר שהתקיים במסגרת ארועי Arttlv אבל אז לא היתה לי הזדמנות לבחון את הספר כמו שצריך. אז עכשיו ישבתי על הספה והנחתי את הספר על הcoffee table שלי ועיינתי בו קצת יותר לעומק. גילוי נאות: הייתי מעורב במידה מאד מסויימת בספר זה, ואני כולי מלא הערצה, הערכה ואהבה ליזמיות שמאחורי הספר איריס  ריבקינד בן-צור ורויטל אלקלעי.

בשלב זה אבקש מכם, קוראי היקרים, להפעיל את הסרטון הראשון מYouTube הנמצא בתחתית הפוסט. מה שאתם שומעים ממחיש את הבעיה של הספר הזה בצורה הכי טובה. הרעיון טוב, לקחו יצירה קלאסית מוכרת ונתנו לתזמורת של חלילים (וקצת עזרים) לנגנה. אבל מה קיבלנו? ביצוע מוחלש למוסיקה גאונית. למה תזמורת חלילים לא יכולה לעשות מה שתזמורת של כלים שונים יכולה לעשות? כי ככה זה, צריך קולות שונים בשביל הרמוניה ושלמות. כמשתמשים רק בחלילים זה גימיק בלבד וזה חסר ערך, בעוד שתזמורת שלמה מנגנת ויש מנצח שרואה את התמונה הגדולה מקבלים את הדבר האמיתי (הלינק השני מציע ביצוע מוצלח יותר ליצירה, סתם שיהיה נעים). זו גם הבעיה של הספר בעיני, אין קולות שונים, הכל הכי צפוי שיכול להיות. אין ספק שיש צורך בספר כזה, מיפוי של אמני ישראל עבור קהל חובבי האמנות מהארץ ומחוצה לה. הספר מעוצב היטב (סטודיו), גם אם מאד שמרני, ברור ונהיר וקל להתמצאות, איכות הדפוס גבוהה, והמאמרים הנלווים מעניינים. ישנו צות כותבים מגוון ואיכותי (אם כי חלק מהבחירות תמוהות בעיני).

לגופו של עינין, יש לי בעיה אחת עיקרית עם הספר: לא ברור לי איך נבחרו האמנים המופיעים בספר. לא הצלחתי לעלות על שום קריטריון. אני באמת חושב שכל האמנים בספר הם אמנים הראויים להמצא בו ובהחלט תרמו דבר או שניים לאמנות הישראלית והם מהווים נקודות ציון חשובות במהלך שנות קיומה של האמנות הישראלית. אם זאת, הרי ברור שספר כזה מסמן מי אמן חשוב יותר ומי פחות, ובעצם קובע מי נרשם על דפי ההיסטוריה ומי לא. כיון שמדובר באנשי מקצוע בכירים של עולם האמנות, אז יש לבחירות שלהן גושפנקה ממסדית. בין חברי הועדה, החשודים המידיים: דורון סבג, רבקה סקר, אלן גינתון, דליה לוין, רותי דירקטור, סמדר שפי, יעל ברגשטיין, תמי כץ-פרימן, סרג'יו אדלשטיין, מעין שלף, רוני גילת-בהרב, שרית שפירא ו… אנדרו רנטון. אכן מבכירי אנשי המקצוע של האמנות. הזרם המרכזי. וזה מעולה! על דפי ההיסטוריה צריך להיות הזרם המרכזי. אז מה הבעיה? שלא באמת היה צריך אנשי מקצוע בשביל הרשימה הזו. תשאלו כל אחד שיודע דבר וחצי על אמנות ישראלית והוא היה מגיע לרשימה דומה. כי באמנות ישראלית שומעים בעיקר קול אחד. יש סצנה אחת, קליקה אחת, לכולם ברור מי שולט ומי נשלט. ואני לא מבין איך רותי דירקטור לא עלתה על זה במאמר הפתיחה המטופש שלה. אצלה אמנות ישראלית זה על זהות למשל (והרי יש עבודת אמנות כלשהי בעולם שאינה עוסקת בזהות?).

אני חושב שאלמלא הייתי מכיר את האמנות הישראלית היטב, לא הייתי מצליח למצוא ולו חצי מאפיין שמגדיר את הישראליות שבאמנות הישראלית בספר זה. ומכיון שאני כן מכיר, אז בשבילי הספר רק משמש כאינדקס אמנים חלקי ביותר,שאינו עדיף בהרבה מהספר של תערוכות ה60. כל הנסיונות האלה להגדיר את הישראליות – כמו הניסיון להגדיר מטבח ישראלי. אין דבר כזה! אין מטבח ישראלי כמו שיש לאיטליה מטבח איטלקי, לאלה עם החמורים מטבח פלסטיני או לבנאים מטבח סיני. אולי בעוד 500 שנה יהיה. אין אמנות ישראלית [עדיין…] יש אמנות הנעשית בישראל, והמאפיינים שלה הם שהיא מדברת בעברית, מזיעה בתל אביב, ובוכה על המצב בלי לעשות שום דבר בעיניין (וגו').  כך שיש אולי רצון בספר ליצור קו מנחה, או מאפיינים – אבל אין שום דבר שמראה שאכן נעשה ניסיון כזה. נראה לי שמה שהספר כן מנסה לעשות זה להגדיר מהי הצלחה אמנותית: האם זו הכרה בינלאומית, ריבוי תערוכות, למכור במלא כסף, לעשות רעש. אבל אז איך אפשר להסביר שאמנים כמו: אירית חמו, צבי גולדשטיין, דרורה דומיני, יהודית לוין, אתי יעקובי, דוד גינתון, דיתי אלמוג, מוטי מזרחי, איצ'ה גולומבק,סמדר אליאסף ורבים וטובים אינם מופיעים בספר וקשה להתווכח על תרומתם לאמנות הישראלית. ומצד שני אמנים שכן מופיעים – ענן צוקרמן, עפרי כנעני, קרן אסף, גיא זגורסקי, ארז ישראלי, טליה קינן ויאן טיכי שהם אולי אמנים מעולים, אבל גם צעירים מכדי שניתן להגיד עליהם שהם תרמו משהו משמעותי לאמנות הישראלית. או למה למשל אלינור קרוצ'י, יגאל עוזרי ותמי בן תור שמאד מצליחים בחו"ל, לא בספר? ומנגד עומר פאסט וסמדר דרייפוס שכמעט אינם מציגים בישראל כן נמצאים. בקיצור – בלאגן גדול. שום קריטריון הגיוני. כל ניסיון "לייבא" משהו מחו"ל לישראל נגמר במפח נפש, כי לא חושבים עד הסוף. כמו arttlv -הביאנלה של תל אביב. כל הזמן משחקים ב"כאילו". איפפפפפפפפפפפפף!

תקשיבו למוצרט :)

