מצאתי את עצמי בדרום העיר בשבת בצהריים ונכנסתי לראות את התערוכה בסדנאות האמנים. בקומה למטה מציגה רקפת וינר עומר את תערוכת היחיד שלה "חברים דימיוניים". וינר-עומר הינה אמנית ואוצרת פעילה ביותר, בין היתר זכתה בפרס עדוד היצירה לשנת 2008, אוצרת תערוכות בגלריה p8, ותערוכת קבוצתיות אחרות, הציגה במוזיאון ינקו דאדא. וינר-עומר הינה בוגרת מלב הקונצנזוס, תואר ראשון במדרשה ותואר שני בבצלאל. עד כאן ברור שמדובר באמנית מהשורה, אך משום מה, היא בוחרת להתייחס אל עצמה כ"דודה". אני מבין זאת מתוך התערוכה הנוכחית שלה בסדנאות.
מה זה "דודה" בכלל? האם זוהי התניה של גיל? האם מדובר באמנים שבחרו באמנות לאחר שינוי קריירה? המונח "דודה" הינו, למיטב ידיעתי, המצאה של המדרשה. לפי המדרשה מדובר בסוטדנטים (לרוב נשים) שעברו את שנות העשרים של חייהם, בנו לעצמם קריירה בתחום אחר והחליטו לשנות כיוון וללכת ללמוד אמנות. הם לרוב לומדים בתוכנית "המדרשה הפתוחה" קרי – ללא תואר, ללא תוספי החינוך, אלא לימודי אמנות בלבד. השימוש של המדרשה בסטודנטים אלה הוא כלכלי בעקרו. כיוון שתוכנית המורכבת מקורסים בודדים יקרה יותר ומכניסה יותר כסף. העשיה של ה"דודות" לרוב מסתכמת בזלזול מצד הסטודנטים והמרצים. בתערוכות הבוגרים מוקצים להם החללים הפחות טובים, והם לא נחשבים לסטודנטים רציניים. לדידי אמנות טובה היא אמנות טובה ואמנות רעה היא אמנות רעה ללא קשר לגיל או סיפור חיים. נכון שלרוב ניתן למצוא מחנה משותף בעשייה של אותן "דודות", הן לרוב מציירות או מצלמות, לרוב ציור נאיווי ולעיתים קורובות ניתן למצוא אלמנטים של ערום או התעסקות במין. דרך אגב, זה מחנה משותף לא רק ל"דודות", אלא גם לבני 18 שטרם התחילו את לימודיהם המקצועיים.
אז למה וינר עומר מרמזת על אלמנטים דודתיים בעבודותיה? הסימן הראשון והבולט מכל: הניסיון להיות פרובוקטיבית וחתרנית. התערוכה היא כולה בלאגן אחד גדול. הקירות מלוכלכים, הציורים על הרצפה, הטלויזיות ואמצעי ההקרנה לא מכוונים ולא מוצגים כיאות. ישנה סוכת בלאגן באמצע החלל, שום דבר לא כיאות וכיאה. אחד הסממנים הכי "דודתיים" שיש, הוא כאמור, ניסיון להתרסה באמנות. הסימן השני: הנושא של עבודות הוידאו, באחת מנסה וינר עומר לפתוח ציור העטוף בנילון בועות ובנילון נצמד. היא משתמשת בסכין ובמספריים במאמצים כמעט נואשים לפתוח את הציור ומראה לצופה את חוסר היכולת ה"טכנית" שלה באחת המשימות הפשוטות של אמן. הוידאו השני, המוקרן בכניסה, מראה את וינר עומר מסתכלת על חיימון (בעלה?) מנסה להרכיב סוכה שתשמש אח"כ להצבת ציוריה. שוב חוסר יכולת ואין אונים אל מול הצד "הטכני" של האמנות. סימן שלישי: בתערוכה יש ווייב חזק של – אני אאוטסיידרית כי לא מקבלים אותי. כפי שהזכרתי קודם, לנוכח הרזומה שלה, הטענה כי לא מקבלים אותה הינה מגוחכת.
לעיניין התערוכה עצמה, פרט לעבודות הוידאו, ישנם המון, אבל המון ציורים, כולם פורטרטים המצוירים ביד גסה. הוידאו'ס, כפי שהזכרתי מתייחסים לתערוכה עצמה, ומיצרים שיח סתום עם הצופה. נחזור לציורים, הציורים גרועים, כי אין בהם רגע אחד של אינטרוספקטיבה, השימוש בצבעוניות או באימפסטו הוא חסר כל דימיון וכושר המצאה. אז כך שנשארתי עם תערוכה שכל הנושא שלה הוא וינר עומר עצמה ומקומה בעולם כאמנית, וההרגשה שוינר עומר לקחה על עצמה את המקום של זו שצוחקת על עצמה. כמו ילד שמן שיודע שהוא עומד לקבל גל הצקות מילדים אחרים אז הוא מעדיף לרדת על עצמו, ככה זה לפחות בשליטתו. הלקאה עצמית והתעסקות במקום שלך כאמן, ותוך כדי כך להפוך את הציורים שלך לאביזרים נלווים בלבד, זה לא לגיטימי בעיני בכלל. זו לא אמנות של "דודות" זו אמנות גרועה. מה גם שניסיונות ל"אתגר את הקהל" או לבחון את אמות ה"טעם הטוב" הם ניסיונות עקרים מלכתחילה בימינו. הרי כבר הזדעזנו מהדא-דא ונגעלנו בשנות ה60 וה70, ובאמת ראינו כבר ציורים רעים על הרצפה. כך שהדבר היחיד שנותרתי עמו ביציאה לחום אוקטובר של דרום העיר הוא בעיקר זלזול באינטליגנציה שלי כצופה.
32 תגובות
Comments feed for this article
25 באוקטובר 2009 בשעה 18:38
אמן סודי
נהדר – בדיוק ניסיתי להסביר למישהו את המושג של ה"דודה" באמנות הישראלית – עכשיו אני יכול לשלוח לינק.
בקשר לתערוכה – עוד לא ראיתי אז אין לי מה לתרום לדיון.
25 באוקטובר 2009 בשעה 19:36
פיליפ
לא יכול להיות.
רקפת וינר עומר?
זאת שביחד עם אורה ראובן (ערום גברי)? חברה של חמדה רוזנבאום (זאת שיש לה בלוג "תרבות הפנאי" כמו לקפיטל שלנו)? שביחד עם כרמלה וויס ואוהד מילשטיין?
או אולי זאת שאפילו עידו בר אל הציג אצלה בגלריה? שדירקטור הזמינה לרידינג? שזכתה בפרס עידוד היצירה (מי ישב בועדה?)? שהציגה אצל כץ-פרימן (אחלה הופרדו בלידתן)
בחיפה?
טוב. אם חושבים על הדיון שלנו (עם גשש בלש ביחד) אודות כמות ואיכות (פוסט "החזק מנצח") אז אני חושב שענית לי והכנסת לי מתחת לחגורה.
ניצחת! אתה צודק. אין לי שום טיעון כנגד!
25 באוקטובר 2009 בשעה 22:24
ר.ו.ע
כמו שכתבתי בשורת הסטטוס בפייסבוק. מי ילד שמן מי. ולענות,בקטנה ובדקיקה:
להצעה של התערוכה: מיצב כאוטי, ציור רע, דראג קינג של ציור, דראג קינג של הופעה נשית, אקספרסיה ו"אוטנטיות" שעושים עליה טייק אירוני, יש הקשר. מגדרי, פמינסטי, ביקורתי.. הם לא מופיעים אצלי לא כפרובקוציה ריקה ולא כמרד נעורים או גיל הבלות אלה בהקשר מאד מסויים שאפשר להתווכח עליו אבל מוכרחים להתייחס אליו . . השאלות של התקבלות שלי בעולם האמנות נקראות בביקורת לכשלעצמן, לא כמטאפורה וחומר גלם לדיבור: פואטי. מגדרי, מעמדי,גילאי.ויש לקרא אותן כמטאפורה כמובן אחרת כל ההקשר מאבד ממשמעותו.
26 באוקטובר 2009 בשעה 1:04
פיליפ
לא הבנתי.
כלומר, הבנתי כל מילה אבל לא הבנתי את החיבור בניהם למשפטים…
אפשר לקבל את הטקסט הזה שוב, בצורה שאפשר לקרוא אותו באופן הרגיל, כלומר מההתחלה לסוף (ולא מהאמצע לצדדים).
תודה.
26 באוקטובר 2009 בשעה 11:00
capital F
מה ביקורתי, מגדרי או פמיניסטי בהנחת ציורי פורטרטים על הרצפה?
אני באמת רוצה לדעת.
את מדברת על איזשהו "הקשר", מהו אותו מטה-טקסט אניגמטי?
26 באוקטובר 2009 בשעה 12:12
ר.ו.ע
נניח לרגע שהעבודות לא מוצבות על הרצפה. הן עשויות ביד גסה, לא ענוגה , באימפסטו או מה זה היה שלא מתעניין בענוגיות כל משיכת מכחול או סקלת צבעים ענוגה אלה בענינים אחרים. חומריות, עודפות, פואטיקה של הרסנות, טרנגרסיה. הביקורת שמצרה על כך שהכל לא כראוי וכיאות מניחה כראוי וכיאות. ההקשר הפמינסטי היא השאלה שנמאס ממנה יותר מהר לגברים מאשר לשאר מיני הקיום. למי הכיאה וכיאות האלה כדאיים מי קבע אותם ולטעמו של מי הם חותרים. עבודות על הרצפה יש להם כל מיני הקשרים במיצב המסויים. המיצב אופראי למדי. יש בו לא מעט עניינים, וזעזוע של הצופה לא ממש עניין אותי. אובדן מרחק, שאלות של מקום .ההקשר הפמינסטי שלהם עקיף אבל רלוונטי. ובוודאי ההקשר המיגדרי של נראות של מה שקראתי דראג קווין (קניג בטעות כמובן, מהתרגשות ושמחת יציאה לקרב)של ציור ושל , מילה שלא אני השתמשתי בה ,אבל שיהיה של אנטי ,שם הפוסט אגב הוא הברקה ושווה את כל הקשקשת
26 באוקטובר 2009 בשעה 12:38
capital F
האם ההקשר המדובר טמון בחומריות, בעודפות, בפואטיקה של ההרסנות ובטרנסגרסיה שנוצרו הוצבו ונעברו על ידי אשה? זוהי ביקורת פמיניסטית?
אם כן, אז מה הפלא שלגברים נמאס ממנה? הרי הגברים, משחר הימים, טענו שהאשה היא פראית, מינית, ייצרית, חיתית וגו' ועל הגבר לעדן אותה ולרסן אותה. עד כאן אנחנו מסכימים? והאם עבודות "לא מנומסות" הסדורות על הרצפה, זוהי ביקורת?
26 באוקטובר 2009 בשעה 22:47
פיליפ
שוב?!!!???
מה זה הזבל הטקסטואלי הזה, ואיך קפיטל, איך אתה מבין על מה מדובר?
אתה בטוח שזה מצליח להקרא שיח?
נראה לי כמו שפה של מי שהוא שמוגדר כ "מאותגר וורבאלית".
באותה מידה יכולה ר.ו.ע לכתוב דגכעלחידע ואני אבין בדיוק אותו דבר.
לא מצליח להבין מה קרה לשפה שמאפשרת תקשורת…
לא מצליח. נשבע שניסיתי שבע פעמים וגם שלחתי לשלושה חברים ושתי חברות (אולי זו שפה כזו, של נשים? לא יודע.)
התגובה הכי טובה היתה: " בוא הינה יא חנטאריש, שוב לקחת ג'וינט בלי להזמין אותי"?
27 באוקטובר 2009 בשעה 2:07
ר.ו.ע
בסדר בסדר. לא צריך להיות היסטרי. מה לא הבנת? תראה ,זה אינטרנט. אני לא עובדת בזה, ואין לי המון זמן. רציתי להבהיר כמה נקודות בזריזות למיטיבי לכת אולי. אמנות עכשווית ,שעוד לא בדיוק ניסחנו במה היא עוסקת , כן מניחה ודורשת הרבה ידע מוקדם זו שפה קצת מסובכת לפעמים. אפשר לנסות לפשט ואישית יש לי נסיון לאג'נדה (מכיר, את המילה אג'נדה..? השקפת עולם שכוללת עשיית מעשה. ) אז : יש לי נסיון לאג'נדה שכוללת דיאלוג, ושותפות בשיחה על האמנות שלי ועל אמנות בכלל עם הקהל ועם מי שמוכן ומתעניין ונסיון להסביר ולפשט גם דברים מסובכים . אבל אין לי המון זמן וזה בכל זאת, אינטרנט. אז אני לא מבטיחה טקסט קריא ומאורגן.אבל בוא ננסה. מה לא הבנת?
. תקציר הענינים היה:
1. העיסוק בהתקבלות האיטית מדי שלי למוקדי הכוח , מעין התבכיינות מסויימת על אואטסיידריות שלי כאמנית וכבכלל הוא חלק קטן בתערוכה , הערת שוליים,עוד חומר גלם, לא העניין המרכזי הפעם. והוא סימבולי. לא מעניין כשלעצמו אלה כמטאפורה. ( מה זה מטאפורה, כולם מבינים כן?)
אגב, אם הנושא כבר עולה שיהיה ברור. הקבלה שלי לעולם האמנות ולמוקדי הכוח היתה ועודנה איטית ואוטסיידרית למרות שאני ממוסדות הלימוד המוכרים (ואפשר גם להוסיף את אוניברסיטת תל אביב לרשימת המוסדות שצמחתי בהם)
התערוכה חברים דמיוניים לא עסוקה בזה כל כך אלה בפרסונה של האמן\אמנית, בבדידות (הקיומית הרומנטית והאמנותית)\ ובעיקר :באוטנטיות כהצעה אמיתית יחד עם פלירטוט עם שאלות האוטנטיות. במשחק כפול בשאלת האוטנטיות והאאוסיידרות. זה לא משהו שעולה מהתערוכה במקרה ונחשף בה אלה זה הנושא המרכזי של התערוכה
2. חלק מהנושאים שעלו בביקורת הם לא רק נושא לביקורת אלה גם קשורים למה שאני מנסה לעשות. למשל כשמשיכות הצבע שלי עצבניות ,לא מעודנות וקצת מרוחות והצבעוניות צבעונית בטעם רע, זה התענינות שלי בטעם רע בטראשיות ובמה שקראתי עמדה דראג-קווינית. של ציור ושל הופעה נשית. ויש לה הקשר בשיח הפמינסטי, ובשיח המעמדי. (שיח..מוכרת המילה? אני מתקשה להגדיר עכשיו אבל בטח אפשר לעשות ויקיפדיה. זה המילה לכל צורות הדיאלוג והמיבנים והמנגנונים שמארגנים אותו בתחום מסויים, כך יש את השיח הפמינסטי והשיח המעמדי ואת שיח האמנות וזה כולל גם את הידע שנכתב ונאמר בתחום וגם את המגנונים עצמם, הדמויות המרכזיות..הכל כלול.
מה עוד לא הבנת?
אתה מאלה שאין להם ראש למילים ארוכות ללל וכל הטקסטים הארוכים על האמנות נראה לך פלצני ואתה שומע מילה שאתה לא הכרת אז אתה נלחץ ומתחיל לקלל את האשכנזים?
כי כאמור, אמנות עכשווית עסוקה מאד בתחומים קרובים וצריך לא מעט ידע רב תחומי . שזה לא דבר רע, בעיני. יושבים ,קוראים קצת, מתעצבנים שואלים. הנה. תראה איזה יופי .
או שאתה מכיר את כל המושגים והמילים אבל התחביר שלי אישית ,כמו האמנות שלי, חותר לאקספרסיביות.
אם זה משהו בדיבור הנשי? כן. זה משהו בדיבור הנשי. האים גברים לפעמים מעמידים פנים שהם לא הבינו ושהדיבור הזה "מטורף" בעיניהם ולא מסודר כדי להשליט את נורמות הדיבור שלהם? אני חוששת שכן, קצת, לפעמים.
אני לא מבטיחה להמשיך לצ'טט כאן הלאה כרגע אבל סהכ מברכת על הקיום של הבלוג למרות שחטפתי בו.
מאד מזמינה את כל מי שקרא כאן ,כתב ,שאל התעניין התמרמר הזדעזע והתלונן לבוא לשיח גלריה,ואף לדבר איתי באופן אישי .
להשתמע
בשיח ובטרנגרסיה. ר.ו.ע.
25 באוקטובר 2009 בשעה 23:40
ארטי
בלי קשר לאיכויות של האמנית.
"מה גם שניסיונות ל"אתגר את הקהל" או לבחון את אמות ה"טעם הטוב" הם ניסיונות עקרים מלכתחילה בימינו"
קח את ההצהרה המקושקשת הזו בחזרה ויצאת סביר
בגלל אמנים לא מאתגרים ישראל ועולם האמנות מוצף בכל מיני באצ'ואיסטים כמוך
26 באוקטובר 2009 בשעה 11:04
capital F
יש בטלויזיה ערוץ שקוראים אותו Mtv, וגם יש ערוץ ריאטלטי, ויש ד"ר פיל, בקיצור: תפתח טלויזיה תשב שעה ככה, ואני בטוח שגבולות ה"טעם הטוב" שלך יאותגרו כהוגן.
26 באוקטובר 2009 בשעה 10:14
bloggingisoverrated
ארטי – דבר ראשון, הצחקת אותי נורא עם הבאצ'ואיסט
חוץ מזה, בלי קשר לאמנות אלא לחיים המודרניים באופן כללי – ניסינות לאתגר את הקהל מנוסים השכם וערב בכל פינה ונהיו יותר מביכים מאשר מאתגרים – מביכים לצופה אשר מרגיש שמנסים לטלטל אותו ללא הצלחה ומביכים פעם שניה לצופה אשר מרגיש מבוכה בשביל המאתגר הכושל…
כל החן של האמנות הוא שיש לה את היכולת לייצר ריאקציה בונה מאינספור ספקטרומים באדם המתבונן בה, יכולה להמשיך פעולה ולייצר זרימה (flux) ואם היא נשארת גחמה אתגורית, לא עשתה דבר מלבד לאונן על עצמה פנימה…
ואני, כצופה, לא אוהב שגומרים לי בפנים בלי שגם אני מגורה.
נ.ב.
לא ראיתי את התערוכה ואין לי מושג באמנות ^_^
26 באוקטובר 2009 בשעה 11:11
ארטי
איתגור לא קשור בהכרח לבדיקת גבולות הטעם. אתה מביא לי דוגמאות לתוכניות טלויזיה שלטענתך הן בטעם רע , הרע הצפוי. החיים עשוים מטעם רע ב99.9 אחוז ממה שאני לפחות נתקל בו. אבל יש סופיסטיקציה גם לטעמים אחרים.
איתגור זה לגרום לצופה לשאול את עצמו שאלות שזה בסדר גמור.
26 באוקטובר 2009 בשעה 11:27
bloggingisoverrated
מתי אותגרת פעם אחרונה לשאול את עצמך שאלות במשהו שכל תכליתו הייתה לעורר בך את האופרציה הזאת?
אולי זה רק אני, אבל בד"כ כשאני נתקל במשהו שמעורר בי שאלות הוא עשה זאת כדרך אגב, או כריאקציה רגשית / מחשבתית אליו… ולא בהתכוונות תהומית לעורר את זה בי… וזה מה שאמנות טובה עושה.
26 באוקטובר 2009 בשעה 12:01
capital F
איתגור הטעם הטוב אינו ערך של אמנות עכשווית.
26 באוקטובר 2009 בשעה 12:47
bloggingisoverrated
לא התכוונתי לטעם טוב, התכוונתי לשאילת שאלות :)
ואני עדיין מחכה לקפה שלי, אגב.
26 באוקטובר 2009 בשעה 15:02
ר.ו.ע
קפיטל אפפ היקר. אני חוששת שאתה מייצג עמדה על פיה ערכים מרכזים של אמנות עכשווית הוא מה שיכול להיסחר כאמנות עכשווית. אני אשמח לקבל ניסוח של ערכי האמנות העכשווית, לשיטתך ובחינה עצמית של הערכים האלה מול יכולת הסחר בהם . בעיני מכל מקום, אמנות עכשווית אמורה להיות עסוקה ומוטרדת ממה שמעסיקים בני אדם היום , בעולם עכשווי. לרבות איתגור הטעם הטוב,אם יש בכך צורך. לאתגר את הטעם הטוב לשם אתגר בלבד זה באמת לא מעניין,לא אותי לפחות . מתיחת הטעם הטוב קשורה אצלי אישית למיכלול דברים שמענינים אותי, חלקם אישיים ופואטים. מי שאהב את התערוכה קרא את זה כך בקלות,כפי שוודאי קראת, בביקורות אחרות.
26 באוקטובר 2009 בשעה 16:09
capital F
ערכה המסחרי של האמנות אינו העניין, הלא העבודות אינן מוצעות למכירה למיטב ידיעתי. הגם שלעניות דעתי ניתן למוכרן בנקל. אנו מסכימים בשני עיניינים לפחות, הראשון, איתגור הטעם הטוב לשם איתגור הטעם הטוב אינו ערך ממשי באמנות והשני שאמנות עסוקה וטרודה במה שמעסיק ומטריד את האדם. מעבר לכך, ראוי לציין שדיון בתערוכה הוא דבר שחסר בסצנה, וכבוד הוא לי לייצג דעה מנוגדת לשלך לגבי הנושאים האחרים.
27 באוקטובר 2009 בשעה 19:42
פיליפ
תראי ר.ו.ע, זה ממש פשוט לכתוב. כלומר פשוט לכתוב פשוט.
לא חייבים לחרבש את המילים והמשפטים על מנת להעמיד פנים שאת מבינה מה שאת כותבת. זה יוצא מצחיק.
לצורך העניין לקחתי את הטקסט שלך החדש (זה שבו את מגיבה לדבריי) והחלטתי לסמן לך את המקומות שאת ממש מזייפת. גם בטקסט ההסבר הזה שלך לא ברור כלום. אז הנה:
1. "בסדר בסדר. לא צריך להיות היסטרי. מה לא הבנת? תראה ,זה אינטרנט. אני לא עובדת בזה, ואין לי המון זמן. רציתי להבהיר כמה נקודות בזריזות למיטיבי לכת אולי."
– רצית בטח לומר ש…אני אמור להבין, לא "לראות". כמו כן אני לא מכיר מי ש"עובד באינטרנט". לחילופין אני מכיר מי שעובד עם האנטרנט. כך שכבר הפתיח שלך קצת, איך לומר, מאותגר.
2. "אמנות עכשווית ,שעוד לא בדיוק ניסחנו במה היא עוסקת…"
– רצית לומר שאת לא בדיוק נסחת במה היא עוסקת. לשון רבים שאת נוקטת בה היא אולי נסיון לשייך את עצמך לאחרים. אבל כך אין את לוקחת אחריות. קחי ותשתמשי בגוף יחיד.
3. "אפשר לנסות לפשט ואישית יש לי נסיון לאג'נדה (מכיר, את המילה אג'נדה..? השקפת עולם שכוללת עשיית מעשה. )"
– ובכן, נסיון יש ב-אג'נדה, לא ל-אג'נדה. ואג'נדה היא השקפת עולם שלא מחייבת עשיה (ואין צורך לומר כפול, הווה אומר אין צורך לומר עשיית מעשה…)
4. להמשך הטקסט אציין שכדאי להמעיט ב וו החיבור, במיוחד היכן שלא צריך. אחרת את נקראת כ…(סליחה) מטומטמת…ואם את גם לא מבטיחה טקסט קריא…אז את בבעיה: טקסט הוא תמיד קריא. לא תמיד מובן.
ועכשיו ר.ו.ע – הרשי לי לפנות להסברייך:
(ראי הערות מונחות בסוגריים בתוך הטקסט שלך):
1. העיסוק בהתקבלות (רצית לומר בקבלה האיטית…על תפני כל הזמן את הדיון לצורה סבילה. את מאוד אקטיוית) האיטית מדי שלי למוקדי הכוח , מעין התבכיינות מסויימת על אואטסיידריות שלי כאמנית וכבכלל ("וככלל", או "ובכלל", לא שניהם מחוברים) הוא חלק קטן בתערוכה , הערת שוליים,עוד חומר גלם, לא העניין המרכזי הפעם. והוא סימבולי. לא מעניין כשלעצמו אלה כמטאפורה. ( מה זה מטאפורה, כולם מבינים כן?) (כן..אבל האם עניין סימבולי יכול לשמש גם כמטאפורה…בדקי את השימוש שלך בז'רגון. אני לא בטוח שאת מבינה אותו).
אגב, אם הנושא כבר עולה שיהיה ברור ("אז אבקש להבהיר"…כך כותבים. את לא מפקדת בסיס אטורונים…ברור?). הקבלה שלי לעולם האמנות ולמוקדי הכוח היתה ועודנה איטית ואוטסיידרית (אאוט-סיידרית..) למרות שאני ("באה", "בוגרת", "משוייכת" או "שייכת"…חסרה כאן מילה) ממוסדות הלימוד המוכרים (ואפשר גם להוסיף את אוניברסיטת תל אביב לרשימת המוסדות שצמחתי בהם)
התערוכה חברים דמיוניים לא עסוקה בזה כל כך אלה בפרסונה של האמן\אמנית, בבדידות (הקיומית הרומנטית והאמנותית)\ ובעיקר :באוטנטיות כהצעה אמיתית יחד עם פלירטוט עם שאלות האוטנטיות. במשחק כפול בשאלת האוטנטיות והאאו( ט נפלה לך אות, לא בפעם הראשונה) -סיידרות. זה לא משהו שעולה מהתערוכה במקרה ונחשף בה אלה זה הנושא המרכזי של התערוכה
– עכשיו תקראי שוב, בקול רם מה שכתבת, ותגידי לי אם את מבינה מזה משהו? שימי נא לב: "באוטנטיות כהצעה אמיתית יחד עם פלירטוט עם שאלות האוטנטיות"…כמו לומר כלום.
(לסעיף הבא אשאיר לך להאמין שהעניין שלך אכן אמיתי. אני רק סימנתי ב(!) את המקומות הבעייתיים:
2. חלק מהנושאים שעלו בביקורת הם לא רק נושא (! נושאים שהם נושא…) לביקורת אלה גם קשורים למה שאני מנסה (!מנסה או עושה…) לעשות. למשל כשמשיכות הצבע שלי עצבניות ,לא מעודנות וקצת מרוחות והצבעוניות צבעונית (! צבעוניות צבעונית…)בטעם רע, זה התענינות שלי בטעם רע בטראשיות ובמה שקראתי (! צ"ל כיניתי) עמדה דראג-קווינית. של ציור ושל הופעה נשית. ויש לה הקשר בשיח הפמינסטי, ובשיח המעמדי. (שיח..מוכרת המילה? אני מתקשה להגדיר עכשיו אבל בטח אפשר לעשות (! לחפש ב…) ויקיפדיה. זה המילה לכל צורות הדיאלוג והמיבנים והמנגנונים שמארגנים אותו בתחום מסויים, כך יש את השיח הפמינסטי והשיח המעמדי ואת שיח האמנות וזה כולל גם את הידע שנכתב ונאמר בתחום וגם את המגנונים (!מנגנונים…מעניין איך אמנית אינדיבואלית משייכת עצמה למנגנון?) עצמם, הדמויות המרכזיות..הכל כלול. (שיח זו מילה שהמציאה רלי אזולאי, כדי להמנע מלשוחח. שיח נשמע כטיעון עליון ולא כך הוא. אולי כדאי שתשתמשי במילה דיון, ואז נדבר אם זה מובן או לא. אגב גם מנגנונים זו המצאה שלה. לפני זה היו התאגדויות או חברויות…פשוט ואנושי יותר…).
מה עוד לא הבנת?
אתה מאלה שאין להם ראש למילים ארוכות ללל (!מה זה ללל?) וכל הטקסטים הארוכים על האמנות נראה (!נראים, רבים..טקסטים) לך פלצני ואתה שומע מילה שאתה לא הכרת (! את קופצת בזמנים…שומע = מכיר) אז אתה נלחץ ומתחיל לקלל את האשכנזים? (אני אשכנזי…מה לעשות)
כי כאמור, אמנות עכשווית עסוקה מאד בתחומים קרובים וצריך לא מעט ידע רב תחומי . (! את בטוחה שצריך ידע רב תחומי…לא התבלבלת עם ידע בין תחומי…שני מונחים שנשמעים להדיוטות אותו דבר, אבל הם שונים בתכלית: רב תחומי זה ידע עמוק בכל תחום בנפרד. בין תחומי זה ידע לחבר ולקשר בין התחומים. אז מה יש לך?) שזה לא דבר רע, בעיני. יושבים ,קוראים קצת (!קצת? עכשיו אני מתחיל להבין…את קוראת קצת, וגם אז תקציריי ויקיפדיה. מכן נובעת הבעיה. אולי), מתעצבנים שואלים. הנה. תראה (! "ראה" איזה יופי, בבחינת הצעה, ולא "תראה" בבחינת הכוונה) איזה יופי .
או שאתה מכיר את כל המושגים והמילים אבל התחביר שלי אישית ,כמו האמנות שלי, חותר (! "חותרים", שתי דוגמאות מקבלות פועל בהטית רבים) לאקספרסיביות.
אם ((! "האם", כשאלה ולא "אם" כתנאי) זה משהו בדיבור הנשי? כן. זה משהו בדיבור הנשי. האים (! ללא י' בבקשה אחרת זה מוזר) גברים לפעמים מעמידים פנים שהם לא הבינו ושהדיבור הזה "מטורף" בעיניהם ולא מסודר כדי להשליט את נורמות הדיבור שלהם? אני חוששת שכן, קצת, לפעמים.
אני לא מבטיחה להמשיך לצ'טט כאן הלאה כרגע (! שימוש בשתי מילים המציינות זמן ומקום – "הלאה" ו"כרגע", זו לאחר רעותה יותר סתירה במשפט) אבל סהכ (! בסך הכל) מברכת על הקיום של הבלוג למרות שחטפתי בו. (!לא לברך על הקיום -בה' הידיעה, אלה מספיק לברך על קיום. זה מספיק)..
מאד מזמינה (! מה זה מאוד מזמינה…נשמע כמו ילד קטן…) את כל מי שקרא כאן ,כתב ,שאל התעניין התמרמר הזדעזע והתלונן לבוא לשיח גלריה,ואף לדבר איתי באופן אישי .
להשתמע
בשיח ובטרנגרסיה. ר.ו.ע.
את רואה, ר.ו.ע – מאוד פשוט העניין: אם תכתבי בצורה עניינית ומובנת החיים יהיו קלים יותר. אין לי שום דבר נגד "דיבור נשי"…יש לי משהו נגד דיבור קלוקל, גברי או נשי.
כולי תקוה רק שאת לא מדברת או כותבת בזמן שאת עושה אמנות. דברים זולגים , כידוע, ואז הפעילות הוורבאלית משפיעה על העשיה הידנית.
כמי שמלאה בידע- עולם ומלואו את מכירה, בודאי תזהי את המשפט הבא:
Don't talk down to readers, and using jargon always means talking down
את זה כתב רוברט הוז. ממבקרי האמנות החשובים של זמננו, הראשון שאי פעם כינה אמנות הנעשית בזמנו כ"אמנות עכשוית", ומי שלבטח ישעמם אותך…כי זה לא רב תחומי וגם לא נשי קוויני דראגי…
הנה הקישור למאמר:
http://www.time.com/time/magazine/article/0,9171,978499,00.html
28 באוקטובר 2009 בשעה 0:45
ר.ו.ע
אז אתה מכיר את המושגים והמילים אבל מעוניין להפגין סוג של כוח בתיקוני תחביר מדוקדקים שמנסה ליצור את הרושם עבור מי שקורא שאין תוקף רציני למה שאמרתי. לי זה נראה מיותר,אבל אני בטוחה שיש מי שנהנה לקרא .
~
לשון רבים שהשתמשתי בה: עוד לא ניסחנו מהם ערכי האמנות העכשווית , התכוונתי כאן בבלוג , בהמשך לשיחתינו מקודם. בעל הבלוג הנכבד כתב את המשפט: איתגור הטעם הטוב של הצופה אינו ערך של אמנות עכשווית, ולא נענה לבקשתי להגדיר מה הם ערכי האמנות העכשווית לשיטתו ,אם כך, ולהאשמה הסמויה מטעמי שרומזת על משבר ערכי בין ערכי אמנות עכשווית כמו שהייתי רוצה לראות אותם ובין אחד מעיסוקיו המרכזיים שערכי אמנות נתונים בהם באופן בוטה לכוחות שוק ולמסחר באמנות כבקנייון חסר חן.
דווקא זו אחת הנקודות שלקחתי בה אחריות מלאה וניסחתי בה הגדרה ברורה מטעם עצמי כשלשון הרבים מתייחסת לחוב שהאחרים חייבים לשיחה בנקודה הזו
~
זו דוגמה קטנה לאיך ניתוח דיבור של מישהו יוצר מניפולציות שיקריות ומחלץ רושם שרוצים לחלץ
~
.
~
הדיבור שלי שיש בו ציטוטים וטמפרמנט אימפולסיבי זה הדיבור שלי.אני לא חותרת לשנות אותו,לא מרגישה שהוא מעיד על תלות מיוחדת במוסדות הלימוד שלמדתי בהם או על צורך להוכיח משהו למישהו יותר מאשר על צורך להבהיר נקודה ולהתבטא .בטוחה שיהיה קהל לא קטן שיסכים שיש במה שאני אומרת עניין , שמדובר בטקסט מדובר מובן דיו (זה טקסט מדובר במובן שהוא כתוב במהירות, מתוקתק, ולכן כולל שגיאות כתיב ג'רגון והבהרה זריזה של רעיונות. כמו שאמרתי קודם. אינטרנט. )
אני לא מתכוונת להקדיש מזמני לערוך ניתוח נגדי לטקסט שלך באופן הזה, למרות שזה אפשרי . נשאיר את הקוראים עם הרושם שניסית להפעיל סוג של כוח,שלא בטוח שהיה הכרחי על הדיבור שלי, ואת עצמי עם האפשרות ללכת לעשות עוד דברים . בכל מקרה, תודה על ההתייחסות ועל מחמאה שמובלעת בסוף .
מתפתה לחתום בסוף בקריאת הקרב שהמצאתי קודם:
בשיח ובטרנגרסיה!
:)
28 באוקטובר 2009 בשעה 7:06
ר.ו.ע
האמת שבמחשבה שניה יש בעיה בהגדרה שלי את הערכים שאמנות עכשווית עסוקה בהם. האמירה שאמנות עכשווית עסקה בכל מה שמעסיק אדם עכשווי מניחה אדם מסויים עם מערכת ערכית מסויימת. אבל אדם באותו עולם עכשווי עשוי להיות מוטרד מאיך לעשות הרבה כסף ולפי ההגדרה למעלה אמנות עכשווית אמורה לשרת את מטרותיו. כך גם אדם עשוי להיות מוטרד בצורה גזענית ממיעוט זה או אחר שנמאס עליו ואמנות לפי ההגדרה למעלה צריכה להיות כלי שרת לטרדותיו הגזעניות.
~~
אם למישהו יש הגדרה טובה יותר,יביאנה לכאן.
וכנראה שלדעתי, אמנות עכשווית אמורה להניח באופן סמוי אתיקה ועולם ערכים מסויים,שאר רוח וכיוצא בהם.
~
אם תקראו לי רומנטית בנקודה הזו אני ארמוז שלפעמים נדמה לי שאין פטנט אחר ושיתכן שזו אחת המגמות של להציג כרומנטי ונאיבי עניין פמינסטי,חברתי פוליטי או התענינות באוטנטיות באמנות : כדי להכשיר את הקרקע להתנער משאלות אתיות וחברתיות ולפעמים פשוט להכשיר את הקרקע לעשות הרבה כסף לא בתוך או כפועל יוצא של עניין אמיתי עמוק באתיקה חברה ואסטטיקה אלא תוך ניצול מראה חיצוני שלהן.
28 באוקטובר 2009 בשעה 6:43
פלמוני
מיסטר פיליפ יצאת פתטי עם התיקוני לשון שלך.
חשפת את היותך תקוע עם גישה לשונית ארכאית שאינה מכירה בתפקיד ההחשוב ביותר של השפה – ת ק ש ו ר ת, גישה התואמת את הפרופסרים המעונבים באוניברסיטאות של צרפת טרום 68.
הגברת רוע הגיבה תגובה ראשונה לא מובנת לאף קורא. אני מסכים. גם אני לא הבנתי שם כלום. אבל לזכותה ייאמר שהיא ירדה ממרומי הפסגות האינטואיטיביות המובנות רק לה וכתבה מחדש, למרבה השמחהוהצער, כתיבה כוללת ארס, אבל מספיק בהירה בשבילנו הקוראים. עם שגיאות של תחביר/הקלדה/כתיב/סגנון.
אז מה?
היא צודקת היא לא עובדת באינטרנט ואתה מבין את זה בדיוק אבל בוחר ללגלג על הביטוי הנהיר הזה – היא לא ספקית תוכן, ולא כתבת בערוץ התרבות של וואלה, ולא מנהלת בלוג משל עצמה – כל אלה עובדים באינטרנט. יש שעובדים בבנק ויש שעובדים בהוראה ויש שעובדים בבית הספר ויש שעובדים באינטרנט. ממש לא בהכרח עם האנטרנט. אני עובד למשל ברשת בתי הקפה ארקפה. אני ממלצר שם. אולי שימשת שם כמלצר בצעירותך? כשעוד לא אמרו "ממלצר"? קצת גמישות מוכיחה אופןמיינד.
ובמקום להתמקד בענייני אמנות, שלשם כך הרי התכנסנו כאן בבלוג הזה, החלטת להיות המורה ללשון שלא כל כך שןלט בחומר.
דוגמה אחת בלבד:
למרות שאני ("באה", "בוגרת", "משוייכת" או "שייכת"…חסרה כאן מילה) ממוסדות הלימוד המוכרים (ואפשר גם להוסיף את אוניברסיטת תל אביב לרשימת המוסדות שצמחתי בהם)
אתה טוען שחסרה מילה. ואני טוען שכתוב במשפט הפותח את ספר הספרים:
אני מתל אביב. אתה מניו יורק. היא מהאקדמיה. הוא מהרחוב.
יש דבר כזה בעברית והוא מאה אחוז לגיטימי. לא חסרה שם שום מילה,והצעות שלך למילוי הטקסט שלה במקרה זה הן הצעות מסרבלות את השפה, בנוסח הטקסטים האיומים של עורכי דין ושופטים, שאין בהם ולו שגיאת לשון קטנה אחת…
ההתקרצצות (סלנג מפואר ומדויק) על הגברת רוע מפילה אותך לבור המוכן למיסטר מאצ'ו. ואם במקרה אני טועה ואתה לא מיסטר מאצ'ו, הרי אתה סתם מר וכחן. גם עבורו טוב הבור.
28 באוקטובר 2009 בשעה 12:26
ר.ו.ע
מסכימה שחטאתי במנת ארס מסויימת ובקופצנות היפראקטיבית מסויימת, לשמחתם ועצב ליבם של המשתתפים ומצרה על כך בעיקר מהצד שיתכן שמדובר בפדיחה. (פיליפ?? רגע.איזה פיליפ?) אם לא הייתי חושבת שמנת ארס קטנה עד בינונית בריאה לנפש פה ושם וגם קצת משעשעת, לא הייתי מגיבה בספורטיביות מצטיינת על זה שהפוסט הזה נכנס בי גם חזיתית וגם מהצדדים , מזה התחלנו.ועל מה יש להכנס בי בעצם.
בכל מקרה ,מעבר לשעשוע שבצחצוח לשונות מחודדות , אני חושבת שברור שאני מתעניינת בדיון רציני,ומתנצלת אם מישהו נפגע ,השם ירחם,או הותקף ולא הבין מאיפה היא באה לו ולמה. גם בעל הבלוג, שהוא אדם שאני מעריכה את פקחותו שנינותו , מקווה שרואה את השאלות שאני מעלה , בהקשר של ביקורת, ערכים של אמנות עכשווית וסחר באמנות והתנאים האסטטים של סחר באמנות לגופו של עניין ולא כדרך להתנצח ולהכניס חזרה . אלה שאלות שהטרידו אותי מזמן, ואני מעריכה כאמור מספיק את ה בלאעגבלוגלה,כמו שאומרים ביידיש כדי לגלגל אותם לפיתחו בהזדמנות שנקרתה כדרכי.
28 באוקטובר 2009 בשעה 12:40
פיליפ
הנה שני משפטים: האחד בשפה (ארכאית) שאני כותב. השני בסיגנונה של ר.ו.ע. אתה יכול לבחור מה מובן לך.
1. שפה היא כלי להבעה, כפי שאמנות היא כלי. השליטה בשפה (זו או האחרת) היא הכרחית.
2. שיח באינסטרומנט קומוניקטיבי וויז'ואל אותו דיבור. קונטרול איממנטי בבחירה בלבל האקסטנציאלי.
אין לי ויכוח עם ר.ו.ע בנוגע לשפת האמנות שלה. זה תלוי בי אם אני מעונין לעשות מאמץ וללמוד אותה.
אבל כאשר היא פונה להסביר את עצמה בכלי האחר, ראוי מצדה שתתן את דעתה לניסוח שיאפשר דיון פורה – כלומר להבין מה היא כותבת. ולא, שתתרכז במה שהיא טובה (לדעתה).
הטקסטים שהפיקה ידה אינם מובנים (גם לא לך) ובכל זאת מצאת לנכון להעמיד פנים (או גרוע מכך – להגן) שאתה מבין. ניחא.
יתרה מזאת, הנסיון מצידה להטיל משמעות רבודה (רבת רבדים) על מעשה האמנות שלה, במילים ומשפטים, משימה שכמעט וחסרת סיכוי אף ללהטוטן שבין הכותבים, דורש שימוש מדויק ( נסה פעם להפעיל מכשיר שאינך מכיר דרך הוראות הפעלה משובשות…) או לפחות לפישוטם (פשוט, לא פשטני) של הטיעונים.
האופן שבו מתבטאת ר.ו.ע אינו שפה אסוציאטיבית אלא שפה קלוקלת המעניקה לסיבוך ולז'רגון השבור מעמד של סנגור, בבחינת "אם לא תבין אז לא תוכל לומר שאני טועה. ואם תאמר שאני טועה אז אתה לא מבין. ואם שניהם גם יחד, הרי שאתה מאצ'ו קונטרא-פמיניסטי אנטי נשים". וכל זאת למה? כי אולי חושבת ר.ו.ע שכך נקבל מצג של עודף אינטלקט. אתה יודע מה? אני קיבלתי מצג של חוסר אנטיליגנציה, וחמור מזאת, זילזול במה שהכי חשוב בעבורה(!), דהיינו-דיון ו…קבלה.
המענין הוא שר.ו.ע משתמשת בסגנון שהשתרש בדיון האמנותי, עד כי הפך למנייריזם דוקא אצל מי שמנסה למנוע כל אופן אחר (ובכך לשמור על עמדת כוח מוחלטת). ההפניה שלך אותי אל טרום 68 ראוי שתהיה מופנת למי שמבקש את הקיבעון הזה – של מילים חסרות כיסוי.
וסיום אומר כי לא בשפה לכשלעצמה הדיון אלא באופן שבו אנו דנים על ובאמנות (ותקן אותי אם אני טועה, אבל זה הכיון של דבריה). היא יוצרת אמנות שמשוחחת עם הדיון…(אמנות שמשוחחת, לא שמפנה…מעניין איך אמנות משוחחת. כמו לומר שהשפה דוברת, במקום שהדובר מדבר…וזה כבר עניין של תוכן ולא רק צורה. וזה גם לא לקבל אחריות על המעשים כי אם האמנות משוחחת ולא האמן זה כמו ש"המילים שלי אומרות אמת- אבל אני? אל תתפוס אותי במילה. זה לא אני, זאת השפה") .
אגב, מעולם לא מילצרתי…וגמישות ואופן מיינד הם לא דבר שתלוי בדבר. סתם שתי מילים, אחת עברית ואחת מעוברתת, שמציינות את אותו הדבר: כלומר מה שכתבת הוא – קצת גמישות מוכיחה גמישות (מחשבתית). נחמד…
26 באוקטובר 2009 בשעה 12:25
ארטי
אה נכון שכחתי… אחרי שייסדת ופרקת את זרם הדאדא , נזרקת כמה שנים עם דראג קווינז בקווינס, ושבהם גם הספקת לביים עונה חסרת טעם במיוחד עבור ג'רי ספרינגר וישבת עם לפטופ בבאצ'ו——-
אתה אוטוריטה רצינית בעניני טעם, ערכים והקשר שלהם לאמנות עכשווית.
סליחה סליחה סליחה
26 באוקטובר 2009 בשעה 12:39
capital F
הסליחה התקבלה. אתה יכול לחזור לחצר…
27 באוקטובר 2009 בשעה 13:26
גשש בלש
בסה"כ הישג לערוך דיון ממשי (בנוכחות האמנית בעצמה) בבלוג… לא שהבנתי משהו, אבל יש כאן דיאלוג אמיתי בהחלט… יפה,
אם זה יהיה ככה כל פעם, הבלוג יצבור נקודות ויתקדם לשלב הבא (או שפשוט יוצא לי לשחק יותר מדי מאפיה וורס בזמן האחרון…)
27 באוקטובר 2009 בשעה 17:10
גשש בלש
שכוח שכחתי קפיטל היקר, דבר מאוד מדאיג!
חלמתי עליך בלילה. חלמתי שאנחנו בלונדון או משהו כזה ושאתה מנסה להתחיל איתי…
האם אני לוקח את העניינים יותר מדי ברצינות?
ואיך זה קשור לזה שאמרת פה פעם בהתחלה שאתה לא אוהב אמנים טוטאלים?
בלבלה
27 באוקטובר 2009 בשעה 17:26
ארטי
רגע, וינר זו ההיא ששרפה קטלוגים של אמנים גברים?
היא תת רמה לגמרי, איזו בושה שהגבתי בטון שיכול להשתמע כאילו אני מגונן על הגישה שלה
27 באוקטובר 2009 בשעה 18:35
רות סוף
בקיצור:
1 היא לא יודעת לצייר.
2 היא לא מקורית.
3 היא היסטרית.
4 מי שרואה דרך כל הבלאגן מבין שהיא גם לא חכמה במיוחד.
27 באוקטובר 2009 בשעה 20:51
פיליפ
לא נכון רות סוף.
היא יודעת לצייר כמו שכל צייר "יודע", כלומר בוחר.
היא מקורית מאוד (תראה לי עוד אחת כמוה), ובכלל, אחרי 2000 ומשהו שנות אמנות "מקורית" זה בעצמו כבר לא מקורי.
מי שרואה בתוך, רואה שהיא לא השתחררה מהשבי של מי שלימד אותה, (אם זה נחשב לימוד) והיא מצטטת ללא הפסק, על מנת להתקבל לחוג הסגור. חבל, כי לבטח היא יכלה למצוא משהו משל עצמה.
מעניין שמי שבכל כוחו מנסה להכנס ל"מוקדי הכוח", משתמש בזרגון של המוקדים הללו, שהומצאו על ידם (על ידי המוקדים) על מנת למנוע כניסה ממי שמנסה להכנס. איזה פראדוקס נפלא.
ביום שהיא תשתחרר מהצורך העז להוכיח, היא תוכיח (ותיווכח) שאין בזה צורך.
ו…ר.ו.ע. אל תתקפי אותי. זה לא אנטי פמיניסטי ואנטי נשי דראגי קוויני…זה נכון לגברים ונשים כאחד. הבעיה היא רק, שיותר נשים משתמשות בשטויות שהמציאו רלי אזולאי (אשה) וחיים דעואל לוסקי (גבר…אחלה גבר, אבל לא בן אדם).
28 באוקטובר 2009 בשעה 16:39
גשש בלש
פשש
קפיטל
סחתיין
משיהו צריך לעשות סיכום, או שנעבור לנושא הבא?
אולי אשקול אפילו לצטט אתכם קצת בכיתת הלימוד שלי לאמנות – מה שנקרא, ישר מהשטח…